Nowa rzeczywistość pracy w biurze po pandemii.
praca w biurze po pandemii, praca w biurze a koronawirus, bezpieczeństwo pracy w biurze, zasady bhp w biurze, czyste biuro, bezpieczne miejsce pracy, biuro po pandemii, praca po pandemii, wymagania sanitarne w biurze
22108
post-template-default,single,single-post,postid-22108,single-format-standard,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive
Sofa Novaform z tkaniny medycznej

Nowa rzeczywistość pracy w biurze po pandemii.

Zaprojektowanie bezpiecznego miejsca pracy, to na tle obecnych wydarzeń nie jest już tylko możliwość, lecz obowiązek pracodawcy. Dziś, to także warunek do tego by biuro mogło w ogóle funkcjonować, a pracownicy chcieli pracować. Budowanie poczucia komfortu oraz gwarancja higienicznych warunków pracy stały się priorytetem. Czeka nas nowa rzeczywistość pracy w biurze, która będzie wymagała zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom i klientom. A jak to osiągnąć? Dzięki właściwej organizacji przestrzeni i nowoczesnym narzędziom z zakresu BHP. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rozwiązań, które będą obowiązywały przez długi czas i pozwolą na stworzenie czystego i bezpiecznego biura.

Zorganizowane stanowiska pracy.

  

Dla zachowania bezpieczeństwa, biurka należy ustawić w odpowiednich odstępach (1,5 m) i tak, aby pracownicy nie siedzieli twarzą-w-twarz. Rozkład biurek powinien tworzyć spójną całość pod względem funkcjonalnym i estetycznym. Pracownicy muszą być od siebie oddaleni na taką odległość, która zapewni każdemu z osobna komfort i higieniczne warunki, ale równocześnie nie utrudni im wzajemnej komunikacji. Jeżeli warunki przestrzenne biura nie pozwalają na oddalenie od siebie poszczególnych stanowisk, dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie paneli oddzielających biurka (np. z bezbarwnej plexi) lub mobilnych ścianek działowych, które  pozwolą na fizyczne odcięcie się od współpracowników i otoczenia.

Oddzielone strefy.

Podział przestrzeni firmy na strefę spotkań z klientami i strefę biurową jest nie tylko dobrą praktyką umożliwiającą komfortową współpracę, ale także rozwiązaniem, które w znacznym stopniu ogranicza kontakty pracowników z gośćmi z zewnątrz. Jest to niezwykle ważne dla zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy w biurze. Poszczególne pokoje można oddzielać szklanymi ścianami, które zapewniają poczucie transparentności i synergii. Zastosowanie szkła umożliwia stworzenie efektu bliskości w firmie, a świadomość pracowników, że są widoczni poprawia ich motywację i wydajność pracy.            

Antybakteryjne powierzchnie.

Klamki w drzwiach są siedliskiem drobnoustrojów, dlatego stanowią zagrożenie zakażeń i infekcji. Aby zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się chorobotwórczych zarazków, na rynku pojawiają się różne warianty klamek antybakteryjnych. Jedną z opcji są klamki pokryte specjalną powłoką antybakteryjną, która zwalcza drobnoustroje przenoszone na dłoniach i zapobiega rozprzestrzenianiu się bakterii. Kolejnym rozwiązaniem są klamki z wmontowaną lampą UV, której światło wskazuje właściwości zwalczania bakterii. Ten element przyciąga uwagę wielu projektantów nie tylko ze względu na funkcjonalność i bezpieczeństwo, ale także estetyczny wygląd. Podświetlana klamka prezentuje się bowiem niezwykle nowocześnie i efektownie. Innym wyjściem, dla firm z dużym budżetem, są klamki wykonane z metali szlachetnych (np. srebro, miedź), które same w sobie mają właściwości antybakteryjne.

Powłoki antybakteryjne stosowane są także na powierzchniach mebli. Producenci w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo klientów tworzą biurka i uchwyty szaf pokryte antybakteryjną powłoką, która trwale przeciwdziała rozwojowi mikroorganizmów. Innowacja tego rozwiązania polega na technologii naturalnej miedzi i srebra na różnych powierzchniach. Takie przeciwdrobnoustrojowe powłoki aktywnie zapobiegają zanieczyszczeniom i zmniejszają wzrost i rozprzestrzenianie się bakterii.

Innym nowoczesnym rozwiązaniem wartym uwagi są podłogi wykonane z żywicy. Coraz częściej ta opcja podłogowa staje się oczywistym wyborem w wielu biurach. Żywiczne posadzki powstają w postaci jednolitej, bezspoinowej, która jest związana z betonową powierzchnią podłogi. Jej wodoodporność uniemożliwia wniknięcie wilgoci, dzięki czemu drobnoustroje nie mają możliwości rozwoju. A zastosowanie dodatkowej ochrony przeciwbakteryjnej sprawia, że podłoga skutecznie walczy z drobnoustrojami. To rozwiązanie podłogowe jest również odporne na ścieranie, łatwe do utrzymania w czystości oraz przyjazne alergikom. Natomiast elastyczne odmiany posadzek z żywicy ograniczają hałas kroków, są antypoślizgowe i zapewniają komfort użytkowania.

Na podłodze można także zastosować wykładziny, które mają właściwości antybakteryjne. Wykładziny Marmoleum, dzięki zawartości takich surowców jak m.in. olej lniany oraz żywica, są naturalnym zabezpieczeniem przed rozmnażaniem się bakterii. Wykładzina jest niezwykle trwała i odporna na ścieranie, neutralna pod względem emisji CO₂, higieniczna i łatwa w pielęgnacji, a przy tym bardzo estetyczna i elegancka, dlatego sprawdzi się w gabinetach oraz strefach spotkań z klientami.

Bezdotykowe rozwiązania.   
   
Skutecznym sposobem na walkę z bakteriami i wirusami jest zastosowanie powierzchni które nie wymagają bezpośredniego kontaktu. Użycie w łazienkach i kuchni, baterii bezdotykowych jest higieniczną oraz bezpieczną opcją, która jednocześnie pozwala oszczędzić wodę i energię.

Ciekawym pomysłem na uniknięcie kontaktu z powierzchniami są bezdotykowe lampy LED w postaci taśm. Ruch dłonią pod włącznikiem powoduje włączenie lub wyłączenie oświetlenia. Natomiast do funkcji ściemniania przechodzi się na różne sposoby, w zależności o użytej technologii sensorycznej. Takie bezdotykowe oświetlenie podniesie standardy higieny w miejscu pracy, a także będzie energooszczędnym i przyjaznym środowisku rozwiązaniem.

Kolejnym sposobem na zapewnienie higienicznych warunków pracy będą bezdotykowe systemy otwierania mebli. Nazwa może być nieco myląca, ponieważ aby otworzyć lub zamknąć szafkę, trzeba jej dotknąć. Natomiast wystarczy zrobić to niezwykle lekko, używając łokcia lub kolana (przy szafkach na niższym poziomie). Jednak najważniejszym elementem tego systemu jest brak uchwytów oraz gładkie, estetyczne fronty mebli, które łatwo utrzymać w czystości i zdezynfekować.

Dezynfekcja na każdym kroku.

W obecnej sytuacji dezynfekcja rąk i powierzchni stała się niezbędną czynnością dnia codziennego. Ten element na długo pozostanie wymogiem w miejscach pracy, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się bakterii i wirusów. Do biur proponujemy wprowadzenie stojaków do dezynfekcji, które zapewniają łatwy dostęp do środków higienicznych- żeli, chusteczek i sprayów do powierzchni. Podręczny stojak będzie przypominał o  higienie dłoni i czyszczeniu przedmiotów codziennego użytku, a przy tym nie zajmuje dużej powierzchni i jest mobilny.